سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۵۰

اخبار

رسانه‌ یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در سلامت عمومی هستند

کارشناس خبر و رسانه در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس معتقد است، رسانه‌ها بدون تردید به دلیل در دسترس بودن، توانمندی و تاثیرگذاری بر جامعه، نقش مهمی در افزایش سواد سلامت مردم و آموزش خود مراقبتی ایفا می‌کنند و بر این اساس، رسانه‌های جمعی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در سلامت عمومی هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، همزمان با هفته سلامت 1402 و با توجه به عناوین روز شمار این هفته، ششمین روز این هفته " سلامت و رسانه " نام گرفته است و به همین مناسبت کارشناس خبر و رسانه در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس از این مهم می گوید.


الهه بهرامی، در خصوص نقش قدرتمند رسانه ها بر سلامت عمومی جامعه، عنوان کرد: امروزه از کاربرد رسانه‌های اجتماعی در همه حوزه ها سخن به میان آمده و حوزه ارتباطات سلامت نیز از این قاعده مستثنی نیست.


کارشناس خبر و رسانه در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، اظهار داشت: هر یک از ما به نوعی ارتباطات سلامت را تجربه کرده ایم، برای مثال، خواندن بروشورهای سلامت و پزشکی یا صحبت کردن با متخصص حوزه سلامت و بهداشت، طراحی و انتشار پیام‌های سلامت توسط متخصصان حوزه پزشکی و سلامت عمومی با هدف آگاه سازی افرادی است که این پیام های می‌تواند آنها را برای حفظ و ارتقای سلامتی شان کمک نماید.


وی با بیان اینکه تعداد کاربران رسانه‌های اجتماعی و علاقه‌ای که این کاربران به محتوای این رسانه ها دارند، بطور چشمگیری رو به افزایش است؛ افزود:  ویژگی های منحصر بفرد رسانه‌های اجتماعی که آنها را از رسانه‌های جمعی متمایز می کند، کاربر را قادر می‌سازد تا حجم عظیمی از اطلاعات سلامت را از متخصصین سلامت و سازمان های سلامت محور بسته به نوع نیازش دریافت کند، همچنین امکان برقراری ارتباط با پزشکان و افراد دیگر را به منظور رفع نیازهای اطلاعاتی، عاطفی و روانی برای وی فراهم می‌آورد.


کارشناس خبر و رسانه در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، اضافه کرد: از رسانه‌های اجتماعی می‌توان به عنوان ابزاری مناسب و مقرون به صرفه برای دسترسی به خیل وسیعی از کاربران، آموزش سلامت و ارتباطات سلامت موثر استفاده کرد چرا که ارتباطات انسانی و رسانه‌ای در ارائه مراقبت‌های بهداشتی و ارتقای سطح سلامت نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.


بهرامی گفت: هرچه اطلاعات افراد جامعه در عرصه سلامت بیشتر شود، رعایت موارد ایمنی به منظور حفظ سلامتیشان، بیشتر خواهد شد؛ بر این اساس، نقش رسانه‌ها به خصوص رسانه های حوزه سلامت، پررنگ‌تر خواهد شد تا ضمن آگاهی صحیح و علمی به مردم، هزینه‌های نظام سلامت کشور نیزکاهش یابد.


کارشناس خبر و رسانه در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس اذعان داشت: رسانه با توجه به قابلیت‌های بی نظیری که دارد، می‌تواند به عنوان یک مکانیسم ارتباطی، نقش مهمی را در زمینه سلامت ایفا کرده و همواره در معرفی تازه‌ترین رویداد‌ها و نوآوری‌ها در حوزه سلامت و پزشکی، تولید اطلاعات سلامت، سبک زندگی، دارو و درمان نقش مهمی ایفا کند.


بهرامی ابراز کرد: اطلاعاتی که رسانه‌ها در حوزه سلامت به نمایش می‌گذارند، بر رفتار اجتماعی افراد تاثیرگذار است، به همین دلیل مباحث مرتبط با سلامت که در رسانه به نمایش گذاشته می‌شود باید با اطلاعات درست و دقیق منتشر شوند.


وی در این میان از ویژگی های پیام های سلامت جهت کاربران عمومی گفت و تاکید کرد: صحت یعنی محتوای پیام سلامت باید معتبر، قابل اعتماد و مبتنی بر شواهد علمی و پزشکی و به دور از هرگونه خطا، قضاوت یا تفسیر شخصی باشد؛ تکرار پذیری به معنی ارسال و دسترسی به پیام سلامت باید قابلیت تکرار داشته باشد و قابل فهم بودن یعنی پیام سلامت با زبان مبهم طراحی نشده باشد تا خوانش و درک آن برای مخاطب خاص آسان باشد؛ سه ویژگی بسیار مهم پیام های سلامت باید باشد تا عرصه رسانه بتواند رسالت اصلی خود را ایفا نماید.


به گفته بهرامی، اولین گام جهت مدیریت سلامت، داشتن اطلاعات کافی است؛ رسانه‌ها می‌توانند نیاز اطلاعات سلامت افراد را پاسخگو باشند. علاوه بر این، افراد را از احتمال وجود اطلاعات سلامت نادرست در اینترنت نیز آگاه سازند و معیار‌های ارزیابی اطلاعات را به آن‌ها بیاموزند، بر این اساس دست اندرکاران حوزه سلامت باید از قابلیت‌های رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های نوین در امر گسترش اطلاعات سلامت بهره ببرند.

 

رسانه و سلامت 1

 
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۶:۱۸
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۲۰۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید