سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۰۶

اخبار

به بهانه گرامی داشت روز ایمنی و بهداشت حرفه ای:

محیط کار ایمن و بهداشتی ،حق اساسی و بنیادی نیروی کار

هر ساله سازمان بین المللی کار (ILO) فرارسیدن روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای 28 آوریل مصادف با 9 اردیبهشت ماه را گرامی داشته و به همین مناسبت شعار « محیط کار ایمن و بهداشتی ،حق اساسی و بنیادی نیروی کار» را در خصوص ترویج فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای ضمن مشارکت گروه های ذی نفع برگزیده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، امروزه سلامت و امنیت محیط های کار و شرایط کارکنان و کارگری بر هیچکس پوشیده نیست و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای، می‌کوشند تا با بهبود سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کارکنان مشاغل مختلف؛ با پیشگیری از خطرات تهدید‌کننده‌ سلامت در جهت سالم‌سازی و بهسازی محیط کار، گام‌های موثری برای رشد و پیشرفت بردارند.

 

در این راستا، به گفته مهندس عباس مختارزاده؛ کارشناس ارشد بهداشت و حرفه ای بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، واحد بهداشت حرفه ای این مرکز به همراه مدیران و همکاران واحد HSE و همکاران در دیگر واحد ها، سعی بر آن داشته است تا محیط کاری ایمن و بهداشتی با اجرای الزامات ، روش های اجرایی و دستورالعمل ها با شرکت در جلسه ها ،کمیته ها ، صدور پرمیت ، انتخاب پیمانکاران اصلح و دارای مجوز، نظارت بر اجرای اصولی و استاندارد سازه های ابنیه ای مانند پلکان اضطراری، راه اندازی سیستم اعلام حریق درمانگاه های 1،2،3، تعمیرات و نگهداری سیستم اعلام حریق درمانگاه ها، اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار (فیزیکی ، شیمیایی، (ارگونومی،بیولوژیکی)، اندزه گیری آرت دستگاه ها و ظروف تحت فشار، تهیه ماسک های 3 لایه، خریداری صندلی های ارگونومیک، اصلاح میزها و پوسچرهای کاری با اصول ارگونومی، آموزش اطفاء حریق، HSE، ایمنی عمومی و تخصصی، سیلندرهای تحت فشار، خروج اضطراری، زلزله و ... ، بررسی و اعلام نظر کارشناسی جهت پرونده های معاینات دوره ای و بدو استخدام، درج اطلاعات مرتبط با عوامل زیان آور محیط کار پرسنل در سامانه وزارت نفت و بسیاری موارد دیگر که در این مقال نمی گنجد ،اقدامات مؤثری را انجام داده است.

 

بر این اساس، بهداشت حرفه‌ای یا سلامت شغلی یا سلامت کار شاخه‌ای است ازعلم بهداشت وعبارتست از شناسائی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور موجود در محیط کار به همراه یکسری مراقبت های بهداشتی درمانی به منظور سالم سازی محیط کار و حفظ سلامت نیروی کار. بهداشت حرفه‌ای ترکیبی از علوم پزشکی ومهندسی می‌باشد.

 

بهداشت حرفه ای را می توان به طور خلاصه علم و هنر تامین سلامت در محیط های شغلی تعریف کرد و یک مهندس بهداشت حرفه ای یا متخصص سلامت شغلی کسی است که وظیفه شناسایی،ارزشیابی و حذف یا کنترل عوامل مخاطره آمیز شغلی را به عهده دارد.

 

مهندس مختارزاده/روز بهداشت حرفه ای 1

 
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۱۱
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۳۲۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید