سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۴۵

اخبار

به بهانه پاسداشت روز ماما:

ماماها نقش مهمی در ارتقای تندرستی و کاهش بیماری‌های نوزادان و مادران دارند

کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس بر این باور است که ماماها از یک سو با ایفای نقش محوری خود در تامین سلامت موجب ارتقاء تندرستی و کاهش بیماری‌های بانوان و نوزادان می شوند و از سوی دیگر بازویی پرتوان در اجرای طرح تحول نظام سلامت هستند و این مهم انکار ناپذیر است که بدون همکاری دلسوزانه آن ها، مسیر اعتلای سلامت مادر و نوزاد تا به امروز این چنین طی نمی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، بر اساس نظر کارشناسان و آمارهای موجود، نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و ماماها یکی از مهمترین ارکان سلامت زنان و دختران به شمار می آیند.


بر این اساس، فاطمه حجت همزمان با روز گرامی داشت ماما، اظهار داشت: خدمات مامایی بسیار گسترده است و می توان گفت یک بانو از بدو تولد تا سنین سالمندی به ماما نیاز دارد.


وی عنوان کرد: از جمله وظایف مامایی شامل: ترویج زایمان طبیعی، واکسیناسیون و پایش رشد نوزادان، بهداشت باروری، مشاوره و آموزش دوران بلوغ، مشاوره ازدواج و مراقبت های دوران یائسگی است. 


کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، گفت: امروزه ماماها از ارکان تاثیرگذار نظام سلامت هستند و با توجه به سیاست های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری درباره لزوم افزایش جمعیت و فرزند آوری سالم، می توانند در آموزش بانوان جوان فعالیت موثر داشته باشند .


وی افزود: نقش پررنگ همکاران ماما در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در بحران کرونا نیز بسیار مشهود بود.


حجت در خصوص فعالیت های واحد مامایی این مرکز در دوران مواجهه با کرونا، اضافه کرد: از جمله اقدامات در این دوران طرح غربالگری تلفنی، راه اندازی گروه واتس آپ برای پیگیری مادران باردار و آموزش های آنلاین و مراقب و پیگیری مادران مبتلا به کووید ۱۹و همکاری موثردر زمینه اجرای طرح واکسیناسیون کرونا بود .


به گفته وی، مشاوره و آموزش آنلاین مادران باردار تاکنون نیز ادامه دارد .


کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، ابراز کرد: از دیگر وظایف بخش مامایی و بهداشت خانواده صنعت نفت فارس می توان به برنامه مراقبت و ایمن سازی کودکان سالم و ارزیابی تکامل با استفاده از پرسشنامه ASQ و خدمات غربالگری نوجوانان و بهداشت بلوغ، مراقبت های پیش از بارداری و مراقبت مادران باردار، مراقبت های پس از زایمان و خدمات سلامت باروری و یائسگی  و انجام تست های غربالگری سرطان های شایع زنان ازجمله پاپ اسمیر و ارجاع ماموگرافی و سونوگرافی های لازم می باشد.


حجت گفت: همچنین فراخوان واکسیناسیون هپاتیت که سال گذشته انجام شد و در حال حاضر نیز با توجه به شیوع بیماری سرخک درکشور، فراخوان با تاکید بر واکسیناسیون نوزادان یک ساله و هجده ماهه درحال اجرا است.


*پنجم ماه می ( ۱۵ اردیبهشت ) روز جهانی ماما نام گرفته که با هدف بزرگداشت ماماها و آگاهی درخصوص اهمیت کارآنها درنظام سلامت برگزار میشود این حرفه بسیارقدیمی است که از آغاز تولد بشر مفهوم پیداکرده ولی به صورت آکادمیک قدمت صدساله دارد.

 

روز ماما 1

 
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۲:۳۵
واحد مامایی |
تعداد بازدید : ۵۲۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید