سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۵۶

اخبار

کارشناس بهداشت حرفه ای در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس تاکید کرد:

در جهت ارتقاء دانش و فرهنگ ایمنی آموزش های لازم داده شود

کارشناس بهداشت حرفه ای در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس معتقد است، ایمنی و بهداشت حرفه ای سالهاست که جزء لاینفکی از جامعه شده و این امر موجب ایجاد و الزام بسیاری از قوانین و دستورالعمل ها در این حوزه گردیده است؛ لذا بدیهی است در جهت ارتقاء دانش و فرهنگ ایمنی آموزش های لازم داده شود و سپس الزامات مرتبط با آن اجرایی گردد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، بر اساس نظر کارشناسان، در این دو سال به دلیل بروز پاندمی کووید 19، بخش مهمی از استراتژی های جهانی سازمان بین المللی کار، پیشگیری و کنترل این بیماری در همه محیط های کاری است و در این راستا شعار امسال روز جهانی بهداشت حرفه ای "با همکاری همدیگر، فرهنگ ایمنی و سلامت مثبتی را بسازیم،" اعلام شده است.
 
به همین مناسبت، مهندس عباس مختارزاده، عنوان کرد: ایمنی و بهداشت حرفه ای سالهاست که جزء لاینفکی از جامعه شده و این امر موجب ایجاد و الزام بسیاری از قوانین و دستورالعمل ها در این حوزه گردیده است؛ لذا بدیهی است در جهت ارتقاء دانش و فرهنگ ایمنی آموزش های لازم داده شود و سپس الزامات مرتبط با آن اجرایی گردد. 
 
وی افزود: در این راستا، بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان اقدام به ایجاد بستری جهت پیاده سازی و استقرار سیستم مدیریت HSE گردیده است که در آن قوانین و الزامات بهداشت حرفه ای، ایمنی و محیط زیست نهادینه گردیده بطوری که با آموزش های لازم اعم از حضوری و غیر حضوری، با نصب و انتشار پوستر و بروشور اقدامات اولیه را انجام داده است. 
 
کارشناس بهداشت حرفه ای در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، اضافه کرد: در نگاه بعد می توان به فعالیت هایی چون ارزیابی های ریسک، اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار، تهیه MSDS های مواد، نظارت بر انجام کارهای تعمیراتی، صدور مجوزهای مرتبط و ... اشاره کرد.
 
مختارزاده ابراز کرد: این زمینه سازی ها باعث شد که عوامل خطرزا و ریسک های خطرناک در سیستم کشف گردیده و برنامه ریزی هایی بصورت زمانبدی شده در جهت رفع یا کاهش آنها صورت پذیرد.
 
وی گفت: در انتها با آموزش های دوره ای و انجام بازرسی های متعدد روزانه به یک سطح قابل قبولی از بهداشت حرفه ای و ایمنی رسیده که در مجموع می توان به بالا رفتن سطح فرهنگ سازمانی که در آن مشارکت کارکنان را می طلبد، اشاره نمود.
 
کارشناس بهداشت حرفه ای در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس اظهار کرد: این مهم بایستی بصورت مستمر و نه فقط یک دوره کوتاه مدت، بلکه به شکل یک فرهنگ درآمده و در فعالیت های روزانه مورد توجه جدی قرارگیرد. کما اینکه موارد متعددی از حوادث و شبه حوادث را بدلیل عدم توجه و نبود این مهم در بسیاری از بیمارستان ها، صنایع ، معادن ، شرکت ها و ... شاهد بوده ایم که بعضاً صدمات جبران ناپذیری را بر پیکره ی آنها وارد ساخته است.
 
مختارزاده، افزود: لذا ضروریست که فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای از سوی مدیریت مجموعه ها ابتدا بصورت یک الزام در آمده و در سطح سازمانی و کارکنان مجموعه های ذیربط اجرایی گردیده و عوامل انگیزشی متعدد مانند برگزاری مسابقات، اهداء جوائز به فعالان در این عرصه و ... سبب ساز بالا بردن این فرهنگ باشد تا شاهد اجرایی شدن این امر بصورت واقعیت در سطح سازمان ها باشیم.
 
وی به تشریح اقدامات انجام شده در سال گذشته پرداخت و اعلام کرد: این مرکز با تأکید بر رعایت اصول ایمنی و بهداشت حرفه ای در تمام سطوح و استقرار سیستم HSE خود را ملزم دانسته تا شرایطی ایمن و بهداشتی برای کلیه کارکنان و بیماران محترم فراهم آورد و در این راستا، از جمله اقدامات واحد ایمنی و بهداشت حرفه ای در یکسال گذشته انجام داده است را می توان به :اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار، تکمیل و بازنگری برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی( MSDS )، تشکیل کمیته فنی و حفاظت بهداشت کار، ارزیابی ریسک ایمنی و بهداشت حرفه ای، کارشناسی حوادث و شبه حوادث، آموز HSE ، بحران، اعلام و اطفاء حریق، MSDS ، ایمنی ،ارگونومی و ...، ارزیابی ایمنی سازه ای و غیر سازه ای، ارزیابی شاخص های عملکرد HSE ارزیابی ریسک حریق ساختمان و ... اشاره کرد.
 
مختارزاده در پایان اظهار امیدواری کرد تا با همکاری یکدیگر، فرهنگ ایمنی و سلامت مثبتی را در سطح بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان و جامعه پدیدار سازیم.
 
* روز جهانی ایمنی، سلامت شغلی و بهداشت حرفه ای در واقع یک فعالیت سالیانه بین المللی برای نهادینه کردن کار سالم و ایمن در سرتاسر جهان است که در 28 آوریل هر سال این مراسم برگزار می شود.
 
سازمان بین المللی کار (ILO) از سال 2003 با هدف پیشگیری از حوادث و بیماری های شغلی مراسمی را در این روز که در ایران مصادف با 8 اردیبهشت ماه است، برگزار می کند.
 
 
برگزاری این مراسم یک بخش مهم از استراتژی های جهانی سازمان بین المللی کار برای ارتقای ایمنی و سلامت شغلی در همه محیط های کاری است که باعث ارتقای آگاهی های مردم و همچنین افزایش امنیت و سلامت در محیط کار می شود.
 
سازمان بین المللی کار ILO از برگزاری این مراسم توسط کلیه دولت ها، سازمان ها و بخش های خصوصی وکارفرمایان وکارخانجات حمایت و پشتیبانی می کند.

 

در جهت ارتقاء دانش و فرهنگ ایمنی آموزش های لازم داده شود 1

 
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۲:۰۶
تعداد بازدید : ۶۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید