سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۱۸

اخبار

به بهانه گرامی داشت روز جهانی بهداشت:

مهمترین هدف متخصصین بهداشت تمرکز بر روی ساماندهی آموزش های بهداشت باشد

کارشناس ارشد بهداشت حرفه ای بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه هرمزگان معتقد است، مهمترین هدف متخصصین بهداشت می بایست تمرکز بر روی ساماندهی آموزش های بهداشت باشد، به طوری که مردم در انتخاب اطلاعات علمی و صحیح در مواجهه با بیماری های نوپدید دچار سردرگمی نباشند و در کوتاه ترین زمان ممکن گردش اطلاعات صحیح علمی در سطح جامعه صورت گیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، مهندس مرتضی نوروزی در آستانه روز جهانی بهداشت، گفت: در طی 2 سال گذشته جامعه سلامت تحت تاثیر شیوع کرونا روزهای پر چالشی را سپری کرده است . 

 

وی افزود: روند همه گیری جهانی کرونا و بررسی راه های مقابله با آن اهمیت ارتقاء زیر ساخت های بهداشتی، استفاده از ظرفیت های آموزش بهداشت و تمرکز بر روی فعالیت های پیشگرانه را بیش از پیش برای سیاست گذاران سیستم بهداشت و درمان مشخص کرد. 

 

کارشناس ارشد بهداشت حرفه ای بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه هرمزگان، اضافه کرد: با گذشت بیش از 2 سال از همه گیری کرونا و انجام پروژه های مطالعاتی مختلف در این زمینه، در حال حاضر موثرترین راه برای کنترل همه گیری کرونا، مشارکت حداکثری جامعه در انجام واکسیناسیون، استفاده صحیح و اصولی از ماسک در محیط های کاری و اماکن عمومی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی  و شستشوی مرتب دست ها می باشد. 

 

نوروزی اظهار داشت: یکی از مهمترین دغدغه های مردم در حوزه بهداشت تشخیص اطلاعات صحیح بهداشتی از میان انبوه اطلاعات منتشر شده در فضای اجتماعی در خصوص راه های پیشگیری و درمان بیماری کرونا می باشد. 

 

وی ابراز کرد: حجم گسترده اطلاعات ناصحیح باعث سر درگمی مردم شده و استرس مضاعفی را بر آنها تحمیل می کند. 

 

به گفته مهندس نوروزی، مهمترین هدف متخصصین بهداشت می بایست تمرکز بر روی ساماندهی آموزش های بهداشت باشد، به طوری که مردم در انتخاب اطلاعات علمی و صحیح در مواجهه با بیماری های نوپدید دچار سردرگمی نباشند و در کوتاه ترین زمان ممکن گردش اطلاعات صحیح علمی در سطح جامعه صورت گیرد. 

 

***********

 

کارشناس ارشد بهداشت حرفه ای بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه هرمزگان در ادامه از عملکرد واحد بهداشت در این منطقه گفت و عنوان کرد: در سال 1400 واحد بهداشت منطقه هرمزگان برنامه های خود را برای محقق کردن هدف اصلی سازمان یعنی حفظ و ارتقاء وضعیت ایمنی، بهداشت و محیط زیست مدون کرده بود . 

 

وی در این خصوص، افزود: در همین راستا با شروع سال و همزمان با گسترش شیوع کرونا  در هرمزگان اقدامات خود را با برگزاری دوره های آموزشی در خصوص مسائل بهداشتی با اولویت کرونا در سطح بهداشت و درمان و همچنین شرکت های تحت پوشش آغاز کرد. 

 

نوروزی اضافه کرد: در مجموع تا پایان سال 1400 تعداد 57 دوره آموزشی در زمینه بهداشت برگزار گردید. 

 

این کارشناس ارشد از اثر بخشی دوره ها در این منطقه گفت و اذعان داشت: سطح اثر بخشی دوره ها بر اساس فرم های پیش و پس آزمون و همچنین مشاهده میدانی از تغییر رفتار بهداشتی جامعه هدف مورد ارزیابی قرار گرفت و در مجموع سطح اثر بخشی دوره های برگزار شده بسیار خوب ارزیابی شد. 

 

به گفته وی، با توجه به اهمیت بازدید های بهداشتی در کنترل مخاطرات شغلی ، طبق برنامه از پیش تعیین شده در سال گذشته به طور متوسط در هر ماه 20 بازدید بهداشتی از اماکن مختلف صورت گرفت و فرم اقدام اصلاحی متناسب با نتایج بازدید ثبت و مورد پیگیری قرار گرفت و 70 درصد از موراد منجر به اصلاح گردید و هدف تعیین شده در این زمینه محقق گردید.

 

مهندس نوروزی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف ترسیم شده برای واحد بهداشت ارتقای کیفیت تجهیزات حفاظت فردی مورد استفاده  بود. 

 

وی گفت: با توجه به اهمیت استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در پیشگیری از بیماری ها ، اقدامات قابل توجهی برای تعیین چارچوب مشخص برای تطبیق تجهیزات با استاندارد های موجود صورت گرفت. 

 

کارشناس ارشد بهداشت حرفه ای بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه هرمزگان اضافه کرد: در سال 1400 بر اساس تکنیک های جدید ارزیابی ریسک شامل  آنالیز سریع خطر کووید -19 و روش ارزیابی ریسک ایمنی و بهداشت شغلی در بیمارستان ها ( HOSHRA ) مخاطرات شغلی در مراکز درمانی مورد ارزیابی قرار گرفتند . 

 

به گفته وی، بر اساس نتایج بدست آمده ، اقدامات مناسبی برای کنترل موئلفه های موثر در افزایش سطح ریسک انجام شد. 

 

***********

 

نوروزی در رابطه با اهداف سال جدید عنوان کرد: پایش مخاطرات، بررسی تکنیک های جدید و کاربردی در زمینه ارزیابی ریسک و بازنگری نتایج ارزیابی ریسک از جمله اهداف سال 1401 می باشد. 

 

وی افزود: همانند سال گذشته با هدف ارتقاء سطح آمادگی پرسنل برای انجام واکنش در شرایط اضطراری توجه ویژه ای برای برگزاری مانور بهداشتی در مراکز درمانی صورت گرفته است . 

 

این کارشناس ارشد اضافه کرد: پیش بینی صورت گرفته برگزاری حداقل 3 مانور در هر مرکز با موضوع شرایط اضطرار بهداشتی می باشد. 

 

 به گفته نوروزی، با توجه به راه اندازی نرم افزار HSE برای ثبت عوامل زیان آور محیط کار و اضافه شدن مراکز درمانی به نرم افزار HSE وزارت خانه یکی از مهمترین برنامه ها در شروع سال جدید سنجش عوامل زیان آور و ثبت اطلاعات مواجهات شغلی در نرم افزار می باشد.   

 

************

 

هر ساله روز جهانی بهداشت ۷ آوریل مصادف با ۱۸ فروردین می باشد که توسط سازمان جهانی بهداشت WHO هر سال نامگذاری مخصوص می شود، روز جهانی بهداشت ۱۴۰۱ نیز با عنوان “سیاره ما، سلامت ما” نامگذاری گردیده است.

 

در بحبوحه یک بیماری همه گیر، یک سیاره آلوده، بیماری های فزاینده مانند سرطان، آسم، بیماری های قلبی، در روز جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۲،  WHO توجه جهانی را بر اقدامات فوری مورد نیاز برای حفظ سلامت انسان ها و کره زمین و ترویج جنبشی برای ایجاد جوامع متمرکز بر رفاه خواهد کرد. 

 

سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که سالانه بیش از ۱۳ میلیون مرگ در سراسر جهان به دلیل عوامل محیطی قابل اجتناب است. این شامل بحران آب و هوایی است که بزرگترین تهدید سلامتی است که بشریت با آن مواجه است. بحران آب و هوا نیز یک بحران بهداشتی است.

 

بنر روز جهانی بهداشت 1

 

 
۱۷ فروردین ۱۴۰۱ ۱۳:۳۶
تعداد بازدید : ۵۸۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید