سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۵۰

اخبار

کاهش تعداد مرگ و میر هدف اصلی ارتقاء آگاهی بارداری است

کارشناس ارشد مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان بر این باور است که رفتارهای ارتقاء دهنده از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و هدف اصلی از ارتقاء آگاهی بارداری،کاهش تعداد مرگ و میر یا عوارض ناشی از بارداری است که شامل هر دو فرد یعنی مادر و جنین می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، نغمه بندر ریگی همزمان با هفته ارتقاء آگاهی در مورد بارداری افزود: یکی دیگر از این اهداف افزایش آگاهی مادران و پدران جامعه با ارائه اطلاعات بسیار مهم در زمینه بارداری است.

 

وی از عوامل موثر بر ارتقاء سلامت مادران باردار گفت و اضافه کرد: آموزش دوران بارداری احساس شادی، خوشحالی در خانواده، توانایی رویارویی با شرایط جدید، سلامت مادر و نوزاد، افزایش اعتماد بنفس، رضایت از بچه دارشدن، مشارکت فعال اعضاء خانواده در حفظ سلامت و بهبودی خانواده و توانایی سازگاری و رویارویی با مشکلات و پذیرش مسئولیت های زندگی و ارتقاء سطح سلامت مادران باردار را به همراه دارد، این آموزش ها شامل آموزش پیش از باردار،بارداری، مراقبت های پس از زایمان، مراقبت های مختلف نوزاد می شود.


کارشناس ارشد مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، عنوان کرد: بـارداری پدیـده ای کـاملاً طبیعـی و یکـی از شیرین ترین مراحل زندگی هر زنی است، دوران بـارداری، زمـان انتظار و آماده شدن او برای پذیرش مسئولیت بزرگ مـادر شدن است. 


وی گفت: با وجود ایـن، تغییـرات فیزیولـوژیکی و روانـی دوران بارداری اثر قابل توجهی بر فعالیت های روزانـه زنـان باردار دارد، با توجه به اهمیت توانمندی زنان باردار در استقلال و تصمیم گیری آنان در انتخاب روش زایمان طبیعی، مقابله با درد زایمان و کنترل لیبر تعیین این توانمندی ضروری می باشد تا بتوانیم با آموزش و کسب مهارت در طی مراقبت های دوران بارداری به این مهم دست یابیم . 


بندر ریگی در ادامه در خصوص دیگر عوامل موثر بر ارتقاء سلامت مادران باردار، مبحث حاملگی خواسته یا ناخواسته را مطرح کرد و گفت: مادرانی که بارداری آنها خواسته بود در بعد اضافه شدن یک فرد به خـانواده از توانمنـدی بیشـتری برخوردار هستند، در مادرانی که بارداری ناخواسته دارنـد بـروز اخــتلالات روانــی و اجتمــاعی، کــاهش عــزت نفــس شــایعتــر اســت، بـارداری هـای ناخواسـته تمـامی ابعـاد جسـمی، روانـی و اجتماعی مادر را تحت تأثیر قرار می دهد و بـروز اخـتلالات روانی در بـین ایـن مـادران شـایع تـر اسـت.


وی افزود: اجـرای برنامه ریزی های دقیق بهداشتی برای کاهش موارد حاملگی ناخواسته اهمیت فراوانی دارد.


این کارشناس ارشد در منطقه فارس بر حمایت روانی  از سوی خانواده و کارشناس ماما تاکید و ابراز کرد: حمایت خانواده و ماما در دوران بارداری می تواند منجر به ایجاد تجربه مثبت در مادر شده، که خود منجر به افزایش توانمندی و عزت نفس در مادر می گردد، حمایت های ارائه شده به مادر در دوره بارداری جهت کمک به تطابق با احساسات آنان مفید بوده و سهم مهمی در بهبود وضعیت عاطفی و سازگاری شان با نقش مادری خواهد داشت و در واقع این مادران توانمندترمی شوند و به طبع آن سطح سلامتشان ارتقاء می یابد.


بندر ریگی وضعیت اجتماعی – اقتصادی را نیز یکی از عوامل موثر بر ارتقاء سلامت مادران باردار برشمرد و بیان کرد: هرچه سطح درآمد بالاتر باشد، میانگین توانمندی بیشتر است که نشان دهنده تأثیر بهبود وضعیت درآمد با سطح استقلال و توانمندی زنان باردار میباشد. 


این کارشناس ارشد غربالگری های پیش از بارداری و پس از بارداری را مهم دانست و اذعان داشت: انجام خدمات بهداشتی سلامت زنان ،انجام غربالگری های ژنتیک  و غربالگری های بهداشت فردی قبل از بارداری میتواند از بسیاری از بیماریهای مادر باردار در طول بارداری  و صرف هزینه های کلان پیشگیری  و باعث ارتقاء سطح سلامت مادران باردار شود.


به گفته وی، آموزش و فراهم ساختن مراقبت های دوران بارداری، زایمان ایمن و مراقبت های بعد از زایمان از اجزاء مهم بهداشت باروری می باشند و نقش مهمی در سلامت مادران باردار دارد.

 

کاهش تعداد مرگ و میر هدف اصلی ارتقاء آگاهی بارداری است 1

 
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ۱۴:۰۰
تعداد بازدید : ۴۴۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید